ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Міністерства освіти і науки
України
від 02.02.2016 № 73
Програма
курсу
Інформатика
5–9 класи
загальноосвітніх
навчальних закладів
(для учнів, які вивчали інформатику в 2-4 класах)
Вступ
Навчання предмету «Інформатика» для 5–9
класів спрямовано на реалізацію мети і завдань інформаційно-технологічного
компоненту освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті базової і повної загальної
середньої освіти, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1392
від 23 листопада 2011 р.
В основу навчального курсу покладено розвивально-компетентнісний підхід,
що передбачає розвиток мисленнєвих навичок і формування предметних і ключових
компетентностей.
До
складу навчальної програми включено:
·
пояснювальну записку, в якій визначено мету та завдання
навчання інформатики, охарактеризовано ключові й предметні компетентності і
розвивальний компонент курсу «Інформатика, 5–9 класи загальноосвітніх
навчальних закладів», подано структуру навчальної програми й розподіл
навчальних годин на вивчення її розділів;
·
зміст навчального матеріалу та вимоги до рівня навчальних
досягнень учнів;
·
додаток із орієнтовним переліком базових компонентів
компетентнісних задач до всіх тем курсу.
Пояснювальна записка
Цілі та завдання навчання курсу
«Інформатика»
Метою
навчання курсу «Інформатика» є формування та розвиток ключових і предметних
компетентностей, аналітичного й синтетичного, логічного та критичного мислення
для реалізації творчого потенціалу учнів, їх підготовки до активного життя в
інформаційному суспільстві.
Завданнями
навчання інформатики в основній школі є формування в учнів знань, умінь і
навичок, які нададуть їм можливості:
·
створювати інформаційні моделі та опрацьовувати їх у
програмних середовищах;
·
здійснювати пошук відомостей із використанням пошукових
систем;
·
планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну й
колективну діяльність в інформаційному середовищі;
·
використовувати засоби інформаційно-комунікаційних
технологій (ІКТ) для організації співпраці з метою розв’язування навчальних,
дослідницьких і практичних задач;
·
працювати з інформаційними системами, не створюючи
небезпек як для себе особисто, так і для інших;
·
аналізувати різноманітні процеси і явища, з’ясовувати їх
причинно-наслідкові зв’язки та структуру об’єктів, у яких ці явища відбуваються;
·
логічно та критично мислити,
робити висновки та узагальнення;
·
висувати гіпотези навчально-пізнавального характеру й
перевіряти їх у процесі розв’язування навчальних і практичних задач із
використанням ІКТ та відповідних засобів.
Ключові та предметні
компетентності
Предметні компетентності, набуття учнями
яких є складником мети навчання інформатики в основній школі, мають ознаки
ключових компетентностей.
Інформаційно-комунікаційні
компетентності як ключові базуються на знаннях, уміннях і навичках, набутих у процесі
навчання інформатики, і виявляються у формі здатності ефективно використовувати
ІКТ у навчальній, дослідницькій і повсякденній діяльності з метою розв’язування
задач, пов’язаних із пошуком, опрацюванням, зберіганням та передаванням
різноманітних відомостей. Формування в учнів ІКТ-компетентностей, зміст яких є
інтегративним, має відбуватися у результаті застосування ІКТ під час навчання
всіх предметів навчального плану, реалізації діяльнісного,
особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів.
Предметні ІКТ-компетентності учнів виявляються в:
·
розумінні ролі інформатики та ІКТ у сучасному
суспільстві, наукових основ інформатики, фундаментальних понять створення й
опрацювання повідомлень, принципів побудови й функціонування засобів ІКТ;
·
умінні аналізувати прості інформаційні процеси в живій
природі, суспільстві та техніці, будувати інформаційні моделі об’єктів і
процесів;
·
умінні безпечно працювати з комп’ютерним і комунікаційним
обладнанням, використовувати засоби захисту даних.
·
здатності раціонально використовувати комп’ютери,
мережеві технології та програмні середовища для розв’язування навчальних
і життєвих задач, пов’язаних із пошуком, зберіганням, опрацюванням і
передаванням відомостей;
·
здатності логічно та критично мислити у процесі
планування та організації діяльності, зокрема навчальної;
·
здатності ефективно планувати та здійснювати свою
діяльність із використанням ІКТ;
·
здатності спілкуватися та співпрацювати з використанням
ІКТ для виконання різноманітних завдань, у тому числі комплексних;
·
готовності дотримуватися правових і морально-етичних норм
під час роботи з даними та програмними
продуктами, а також у комп’ютерних мережах.
Розвивальний компонент курсу
інформатики
Навчання інформатики має розвивати в
учнів аналітичне, синтетичне, логічне та критичне мислення, творчі здібності, здатність аналізувати різноманітні
процеси та явища й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки.
Хоча розвиток зазначених мисленнєвих навичок і здатностей не є винятково
завданням навчання інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення
інших навчальних предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються
основи таких умінь:
·
визначати послідовність дій, які необхідно виконати для
розв’язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;
·
подавати алгоритми в певному формальному вигляді та
виконувати їх;
·
використовувати алгоритмічні структури;
·
застосовувати алгоритми для опрацювання різнотипних
повідомлень;
·
добирати якомога ефективніший алгоритм
розв’язування задачі
(на
зазначених уміннях базується алгоритмічне
мислення);
·
визначати параметри об'єктів та їх можливі значення;
·
класифікувати явища та об'єкти;
·
знаходити структурні зв'язки між класами об'єктів,
класифікувати знайдені зв’язки;
·
подавати дані в табличному та графічному
вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;
·
формулювати задачі з опрацювання структур даних і
формалізовувати їх з метою подальшого автоматизованого розв’язування з
використанням ІКТ-засобів
(зазначені вміння є основою так званого структурного мислення).
Слід підкреслити, що зазначені вище типи
мислення, знання, уміння, навички, здатності мають розвиватися не лише в
процесі вивчення основ алгоритмізації та програмування, а й під час виконання
навчальних проектів, розв’язування компетентнісних задач і вивчення всіх інших
тем курсу.
Структура навчальної програми
Курс «Інформатика» розрахований на 245 годин і вивчається в межах
інваріантної частини навчального плану (табл. 1).
Таблиця 1
Клас
|
Кількість годин
на тиждень
|
Загальна кількість годин
|
5 клас
|
1
|
35
|
6 клас
|
1
|
35
|
7 клас
|
1
|
35
|
8 клас
|
2
|
70
|
9 клас
|
2
|
70
|
Усього
|
245
|
Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої
освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 р., курс «Інформатика»
вибудовується за такими змістовими
лініями:
·
інформація, інформаційні процеси, системи, технології;
·
комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання
даних;
·
інформаційні технології створення й опрацювання
інформаційних об’єктів;
·
моделювання, алгоритмізація та програмування.
З метою дотримання принципів науковості і доступності
програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з
названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.
·
Перший рівень (5–7 класи) –
продовження розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями
курсу (табл. 2). На цьому рівні не ставиться завдання глибокого та вичерпного
вивчення ІКТ, а зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування,
а також на розвивальній спрямованості навчання. З метою врахування вікових
особливостей учнів допускається використання навчально-імітаційних програмних
засобів і середовищ, зокрема для підтримки вивчення розділу «Алгоритми і
програми».
Таблиця 2
5 клас
|
6 клас
|
7 клас
|
Інформаційні процеси. Комп’ютер
як засіб реалізації інформаційних процесів
(6 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 5 класі
(2 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 6 класі
(2 год.)
|
Комп’ютерні мережеві технології
(4 год.)
|
Служби
та ресурси Інтернету
(7
год.)
|
Персональне веб-середовище
(4 год.)
|
Текстовий процесор
(5 год.)
|
Створення та використання
комп’ютерних презентацій
(6 год.)
|
Табличний процесор
(9 год.)
|
15 год.
|
15 год.
|
15 год.
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Алгоритми і програми
(12 год.)
|
Проектна діяльність
(4 год.)
|
Проектна діяльність
(5 год.)
|
Проектна діяльність
(5 год.)
|
Резерв
(4 год.)
|
Резерв
(3 год.)
|
Резерв
(3 год.)
|
35 год.
|
35 год.
|
35 год.
|
·
Другий рівень (8 – 9 класи) –
формування предметних та ключових ІКТ-компетентностей (табл. 3). На цьому
рівні, зокрема, має формуватися понятійний апарат, достатній для набуття
вищезазначених компетентностей. Для цього рекомендується використовувати
повнофункціональні, а не імітаційні, програмні засоби та середовища.
Таблиця 3
8 клас
|
9 клас
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 7 класі
(2 год.)
|
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 8 класі
(2 год.)
|
Інформаційні системи
(10 год)
|
Системне та службове програмне
забезпечення
(10 год)
|
Комп‘ютерна графіка
(12 год.)
|
Текстовий процесор
(8 год.)
|
Опрацювання об’єктів
мультимедіа
(8 год.)
|
Табличний процесор
(12 год.)
|
32 год.
|
32 год.
|
Алгоритми і програми
(24 год)
|
Алгоритми і програми
(18 год.)
|
Проектна діяльність
(8 год.)
|
Створення та публікація
веб-ресурсів
(6 год.)
|
|
Проектна діяльність
(10 год)
|
32 год.
|
34 год.
|
Резерв
(6 год.)
|
Резерв
(4 год.)
|
70 год.
|
70 год.
|
Зміст навчального предмета «Інформатика» містить
фундаментальну складову, що реалізується шляхом вивчення основ науки
«Інформатика», має прикладну спрямованість, яка реалізується в процесі
виконання учнями практичних завдань з використанням комп’ютера у формі, яку
добирає вчитель: вправ, практичних, контрольних чи тематичних робіт,
розв’язування компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових
навчальних проектів тощо, а також застосування інших організаційних форм діяльності
учнів й інноваційних методів
навчання. Виконання учнями практичних завдань із використанням ІКТ є важливою частиною уроку інформатики. Мета їх
проведення може бути різною: формування позитивної мотивації та актуалізація
опорних знань; формування вмінь і навичок, розвиток здібностей; поточне та
тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів тощо.
Одним із рекомендованих видів навчальної діяльності,
використовуваних для досягнення цілей навчання та перевірки рівня навчальних
досягнень учнів є розв’язування компетентнісних
задач. Добираючи та створюючи компетентнісні задачі, вчитель має
враховувати, що в 5–7 класах опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за
допомогою однієї технології або в одному програмному середовищі, у 8-9 класах –
кількох технологій або в кількох середовищах. Також у компетентнісних задачах
для будь-яких класів слід обов’язково передбачати розвивальний компонент.
Орієнтовний перелік базових елементів, які можна використовувати для складання
компетентнісних задач до кожної теми курсу, подано в Додатку.
Навчальні індивідуальні та групові проекти
орієнтовані на самостійне виконання учнями –
індивідуальне, в парах чи групове. Педагогічно доцільний добір проектних
завдань і обґрунтоване формування навчальних груп сприяє диференціації навчання
відповідно до запитів, нахилів і здібностей учнів. Під час виконання проектів
учні самостійно ознайомлюються з додатковою навчальною та науковою літературою,
відомостями з різних джерел, зокрема з Інтернету, навчаються аналізувати й
критично оцінювати їх. Важливим етапом навчально-проектної діяльності, який має
бути обов’язковим, є презентація отриманих
результатів.
У процесі виконання навчальних проектів досягаються такі цілі:
- навчальна — розширення та поглиблення теоретичної бази знань учнів, надання результатам
навчання практичної значущості, застосування їх до вирішення повсякденних
життєвих завдань, набуття й закріплення вмінь і навичок, у тому числі виконання
діяльності, наближеної до наукового пошуку;
- розвивальна — розвиток загально навчальних умінь — культури мовлення, чіткості і
точності висловлення, здатності до виконання мисленнєвих процесів, критичності
мислення, здатності до рефлексії, здатності генерувати нові ідеї, знаходити
метод розв'язування задачі або проблеми тощо;
- виховна —
формування здатності до інтерперсональної комунікації, асертивної поведінки,
ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, ціннісного ставлення
до себе, людей, природи, праці, історичних і духовних надбань рідного краю.
Оцінювання виконання навчальних індивідуальних і групових проектів є
обов’язковим для всіх учнів класу.
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, незалежно
від організаційної форми навчальної діяльності, має бути обов’язково
індивідуальним. При формуванні оцінювального судження мають ураховуватися
знаннєві та компетентнісні складники.
Розподіл навчального часу на
вивчення розділів програми
Зміст навчання інформатики структуровано за розділами із визначенням кількості годин на їх вивчення (табл. 4). Такий розподіл
змісту й навчального часу є орієнтовним. Учителі й автори підручників можуть
коригувати послідовність вивчення тем залежно від методичної концепції та
конкретних навчальних ситуацій, від рівня підготовки
учнів і сформованості в них предметних ІКТ-компетентностей. Учителі також можуть вибудовувати найбільш
прийнятний для конкретного навчального закладу або класу підхід до навчання.
Запропонована кількість часу на вивчення кожної теми також є орієнтовною,
учителі й автори підручників можуть її змінювати у межах до 15%. Разом з тим,
учитель має створити умови для забезпечення рівня навчальних досягнень
учнів, зазначеного у програмі з кожної теми.
У програмі передбачено резерв часу, який можна додатково
використати на вивчення розділів, а також для проведення інтелектуальних
конкурсів і творчих змагань, екскурсій, інших форм навчально-виховної роботи.
Резервні години можна використовувати як у першому, так і в другому семестрах.
Таблиця
4
№ з/с
|
Змістові лінії
|
Класи та
кількість годин
|
|
|||||
5 клас
|
6 клас
|
7 клас
|
8 клас
|
9 клас
|
Усього
|
|||
1
|
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології.
Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
|
6
|
|
|
10
|
10
|
26
|
|
2
|
Технології створення та опрацювання інформаційних
об’єктів
|
|
|
|
|
|
60
|
|
|
2.1.
|
Створення та опрацювання текстових документів
|
5
|
|
|
|
8
|
13
|
|
2.2.
|
Створення та опрацювання зображень
|
|
|
|
12
|
|
12
|
|
2.3.
|
Створення та опрацювання мультимедійних об’єктів
|
|
|
|
8
|
|
8
|
|
2.4.
|
Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій
|
|
6
|
|
|
|
6
|
|
2.5
|
Створення та опрацювання електронних таблиць
|
|
|
9
|
|
12
|
21
|
3
|
Телекомунікаційні технології
|
4
|
7
|
4
|
|
6
|
21
|
|
4
|
Моделювання, алгоритмізація та програмування
|
12
|
12
|
12
|
24
|
18
|
78
|
|
5
|
Виконання індивідуальних і групових навчальних проектів
|
4
|
5
|
5
|
8
|
10
|
32
|
|
6
|
Резерв, повторення та узагальнення
|
4
|
5
|
5
|
8
|
6
|
28
|
|
|
Усього
|
35
|
35
|
35
|
70
|
70
|
245
|
Характеристика умов навчання
Відповідно до чинних нормативних документів, кожний урок
проводиться в комп’ютерному класі. На уроці класи діляться на підгрупи так, щоб
кожен учень був забезпечений індивідуальним робочим місцем за комп’ютером.
Поділ на підгрупи здійснюється згідно з Наказом МОН України №128 від
20.02.2002 р.
Пропонована програма не обмежує використання певних
операційних систем і програмних чи апаратних платформ. Робота учнів може бути
організована в середовищі як пропрієтарних операційних систем, так і створених
на основі ліцензій вільного поширення, з використанням як пропрієтарних, так і
вільно поширюваних програмних засобів.
Перелік
необхідних програмних засобів:
операційна система з графічним інтерфейсом;
клавіатурний тренажер;
тренажер роботи з маніпулятором «миша»;
програма для запису даних на оптичні носії;
програма — архіватор;
антивірусна програма;
векторний графічний редактор (можливе використання
редактора, вбудованого в середовище офісної програми);
растровий графічний редактор (на різних етапах навчання
використовуються кілька різних за складністю графічних редакторів);
текстовий процесор;
редактор презентацій;
програма для створення комп’ютерних публікацій;
табличний процесор;
програма для опрацювання аудіо й відеоданих і розроблення
потокових презентацій;
електронні словники і програми, призначені для перекладу;
веб_браузер;
навчальне середовище програмування;
середовище розроблення програм.
Обладнання навчального приміщення (класу, кабінету) має
відповідати вимогам (технічним, санітарно-гігієнічним, педагогічним тощо),
викладеним у «Положенні про кабінет інформатики та інформаційно_комунікаційних
технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів» (Наказ МОН України
від 20.05.2004 №407, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.06.2004 р.
№ 730/9329) й нормативних документах, на які в ньому здійснено посилання. За
умов внесення змін до «Положення про кабінет інформатики та
інформаційно_комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних
закладів» та нормативних документів, на які здійснено посилання, зміст програми
у частинах, пов’язаних зі змінами, має переглядатися з виконанням передбачених
чинним законодавством процедур.
Зміст навчального матеріалу та
вимоги до навчальних досягнень учнів
У нижченаведених таблицях конкретизовано зміст навчального матеріалу для кожного
класу й подано відповідні вимоги до
навчальних досягнень учнів. Врахування переліку вимог зорієнтовує вчителя
на досягнення мети навчання за кожним розділом програми, полегшує планування
мети та завдань навчання на уроках, допомагає виробити адекватні методичні
підходи до проведення навчальних занять, поточного й тематичного оцінювання.
5 клас
Інформаційні процеси. Комп’ютер
як засіб реалізації інформаційних процесів.
(6 год)
Інструктування
з безпеки життєдіяльності та правил поведінки під час роботи в комп’ютерному
класі.
Інформаційні
процеси та системи. Повідомлення, дані, інформація, шум. Роль інформаційних
технологій у житті сучасної людини.
Комп’ютери
та їх різновиди. Складові комп’ютерів та їх призначення.
Об’єкти
файлової системи (файли, папки, ярлики), операції над ними.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
описує:
знає та дотримується:
наводить приклади та пояснює:
називає:
розрізняє:
розуміє:
уміє:
|
Цифрові мережеві технології.
(4 год)
Локальна мережа, використання
мережевих папок.
Пошук відомостей у мережі
Інтернет. Безпечне користування Інтернетом. Завантаження даних з Інтернету.
Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
описує:
знає та дотримується:
наводить приклади та пояснює:
уміє:
|
Текстовий процесор.
(5 год)
Повторення правил уведення,
редагування та форматування тексту (символів, абзаців), додавання малюнків із
файлу та їх форматування. Додавання, редагування та форматування таблиць.
Сторінки документа та їх
форматування.
Підготовка документа до
друкування. Друкування документа.
|
Учень (учениця)
розрізняє:
описує:
називає властивості:
уміє:
|
Алгоритми і програми.
(12 год)
Середовище
описання і виконання алгоритмів.
Лінійні
алгоритми.
Алгоритмічна
структура розгалуження.
Алгоритми
з повтореннями.
Цикли
з умовою та цикли з лічильником.
|
Учень (учениця)
наводить приклади та пояснює поняття:
- алгоритм;
-
виконавець алгоритму;
-
середовище виконання алгоритмів;
-
система команд виконавця алгоритмів;
описує:
-
основні елементи середовища виконання алгоритмів;
визначає:
- тип алгоритму для розв’язування поставленої
задачі;
- тип циклу для розв’язування поставленої задачі на
алгоритм із повторенням;
наводить приклади:
- виконавців алгоритму;
називає:
- основні команди, з яких складаються алгоритми в
певному середовищі виконання;
розрізняє:
- лінійні алгоритми, алгоритми з розгалуженнями і
повтореннями;
- цикли з умовою і цикли з лічильником;
уміє:
- складати лінійні алгоритми, алгоритми з розгалуженнями
та повтореннями для розв’язування поставленої задачі;
- записувати та запускати на виконання алгоритми в
середовищі виконання алгоритмів;
- перевіряти відповідність результату виконання
алгоритму поставленій задачі;
- коригувати алгоритм за необхідності.
|
Проектна діяльність.
(4 год)
Постановка завдання, планування
та виконання проекту. Публічна презентація проекту.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
обґрунтовує:
уміє:
оцінює:
|
Резервний час.
(4 год)
|
|
6 клас
Повторення вивченого в 5 класі.
(2 год)
Інструктування
з безпеки життєдіяльності та правил поведінки під час роботи в комп’ютерному
класі.
Повторення
та актуалізація вивченого в 5 класі.
|
Учень (учениця)
знає та дотримується:
уміє:
|
Служби та ресурси Інтернету.
(7 год)
Поштова служба Інтернету.
Створення електронної скриньки. Надсилання, отримання, перенаправлення
повідомлень. Операції над папками та листами. Вкладання файлів. Використання
адресної книжки та списків розсилання
Етикет електронного листування.
Правила безпечного користування електронною скринькою
Онлайнові
перекладачі.
Соціальні
мережі.
Навчальні веб-ресурси.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
наводить приклади:
розуміє:
описує:
відтворює:
знає та дотримується:
уміє:
самостійно
здобувати знання за допомогою навчальних веб-ресурсів
|
Створення
та використання комп’ютерних презентацій
(6
год)
Програмне
забезпечення для створення і відтворення комп’ютерних презентацій,
Послідовність
створення презентацій та вимоги до їх оформлення,
Налаштування
показу презентацій,
Створення
графічних об’єктів засобами редактора презентацій,
Ефекти
анімації в презентаціях. Ефекти переміщення об’єктів,
Ефекти зміни слайдів.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
наводить приклади:
знає та дотримується:
уміє:
|
Алгоритми і програми
(12 год)
І.Подійно-орієнтоване
програмування
Програмний об’єкт. Властивості
об’єкта. Змінювання значень
властивостей об’єкта в програмі Створення та редагування програмних об’єктів.
Поняття події. Види подій.
Опрацювання події.
ІІ. Вкладені алгоритмічні
структури
Вкладені алгоритмічні
структури, повторення та розгалуження.
|
Учень (учениця)
має уявлення:
описує:
наводить приклади:
розрізняє:
уміє:
використовує:
|
Проектна діяльність
(5 год)
Виконання навчальних проектів у
малих групах із дослідження об’єктів предметної галузі навчального курсу
«Інформатика».
|
Учень (учениця)
описує:
має уявлення:
знає та дотримується:
наводить приклади та пояснює:
обґрунтовує:
уміє:
|
Узагальнення та систематизація
набутих знань, резервний час
(3 год)
|
|
7 клас
Повторення вивченого в 6 класі
(2 год)
Інструктування
з безпеки життєдіяльності та правил поведінки під час роботи в комп’ютерному
класі.
Повторення
й актуалізація вивченого в 6 класі.
|
|
Спільне використання інтернет-ресурсів.
(4 год)
Цілі, моделі і засоби спільного
використання інтернет-ресурсів.
Засоби зберігання даних та
колективної роботи з документами в Інтернеті.
|
Учень (учениця)
має уявлення:
пояснює:
наводить приклади:
уміє:
|
Табличний процесор
(9 год)
Поняття електронної таблиці,
Табличні процесори, їх призначення. Середовище табличного процесора.
Об’єкти електронних таблиць —
книга, аркуш, клітинка.
Типи даних. Введення,
редагування й форматування числових і текстових даних, а також дат.
Адресація. Формули.
Редагування та форматування
електронних таблиць.
Копіювання та переміщення вмісту
клітинок. Відносні, абсолютні, мішані посилання.
Розв’язування задач засобами
табличного процесора.
|
Учень (учениця)
пояснює:
наводить приклади:
описує:
уміє:
|
Алгоритми і програми
(12 год)
Поняття моделі. Види моделей.
Інформаційні моделі.
Поняття констант і змінних.
Присвоювання значень змінним.
Створення програм із
розгалуженням і повторенням з використанням змінних.
Створення інформаційних моделей
та їх застосування до розв’язування задач.
Створення ігрових проектів.
|
Учень (учениця)
пояснює:
розрізняє:
розуміє:
наводить приклади:
описує:
уміє:
|
Проектна діяльність
(5 год)
Створення та використання
комп’ютерних моделей. Організація колективної роботи над документами в
Інтернеті.
|
Учень (учениця)
пояснює:
має уявлення:
наводить приклади та пояснює:
уміє:
|
Повторення, узагальнення,
резервний час
(3 год)
|
|
8 клас
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення та актуалізація вивченого в 7 класі (2 год)
|
|
Інформаційні системи
(10 год)
І. Інформаційні процеси
Опрацювання даних як
інформаційний процес.
Кодування та декодування
повідомлень. Двійкове кодування. Одиниці вимірювання довжини двійкового коду.
Кодування символів.
|
Учень
(учениця)
має уявлення:
пояснює:
описує:
порівнює:
розрізняє:
наводить приклади:
класифікує:
уміє:
|
ІІ. Засоби реалізації інформаційних процесів
Персональний комп’ютер, його
основні складові Процесор, зовнішні та внутрішні запам’ятовуючі пристрої,
пристрої введення та виведення даних, пристрої, що входять до складу
мультимедійного обладнання, та їх призначення.
Технічні характеристики
основних складових персонального комп’ютера.
Історія засобів реалізації
інформаційних процесів. Види сучасних комп’ютерів та їх застосування.
Поняття про інформаційні
системи та технології. Поняття про апаратне та програмне забезпечення
інформаційної системи.
Добір складових персонального комп’ютера залежно
від його призначення.
|
|
Комп‘ютерна графіка.
(12 год)
Поняття комп’ютерної графіки.
Кодування графічних даних.
Растрові зображення, їх властивості. Формати
файлів растрових зображень.
Базові операції над растровим зображенням.
Виділення областей. Робота з шарами.
Векторні зображення, їх властивості. Формати
файлів векторних зображень.
Векторний графічний редактор. Особливості
побудови й опрацювання векторних зображень.
Засоби векторного графічного редактора.
Побудова зображення з графічних примітивів.
Створення малюнків із кривих і ламаних.
Групування й вирівнювання об’єктів.
Багатошарові векторні зображення, розміщення
об’єктів у шарах.
Додавання тексту до графічних зображень та його
форматування.
|
Учень (учениця)
має уявлення про:
пояснює:
порівнює:
уміє:
використовує:
|
Опрацювання об’єктів
мультимедіа.
(8 год)
Кодування аудіо та відео даних.
Поняття мультимедіа. Формати аудіо- та
відеофайлів.
Програмне забезпечення для опрацювання об’єктів мультимедіа.
Засоби перетворення аудіо- та відео форматів. Захоплення аудіо та відео,
створення аудіо-, відео фрагментів.
Побудова аудіо- та відеоряду.
Додавання до відеокліпу відеоефектів та налаштування переходів між його
фрагментами.
Налаштування часових параметрів
аудіо- та відеоряду.
Сервіси розміщення аудіо- та
відеофайлів в Інтернеті. Публікування відеофайлів, зокрема в Інтернеті.
|
Учень (учениця)
має уявлення:
пояснює:
розрізняє:
порівнює:
наводить приклади:
уміє:
|
Алгоритми і програми.
(24 год)
І. Основи програмування
Мова програмування. Середовище програмування.
Поняття об’єкта в мові програмування, його
властивостей і методів.
Створення програми. Її виконання та налагодження.
Основні компоненти програми для
ОС з графічним інтерфейсом. Змінні і константи. Типізація констант і змінних.
Символьний та числові типи даних.
Введення і виведення даних. Вікна повідомлень, їх
використання. Передавання значень між вікном повідомлення і змінними.
Поняття елемента управління. Події, пов’язані з
елементами управління, обробники цих подій.
Властивості і методи елементів управління.
Редагування коду обробника події.
Вирази. Умовний оператор. Реалізація алгоритмів
із розгалуженнями засобами мови програмування.
Оператори циклу. Вкладені цикли. Реалізація
алгоритмів із повтореннями засобами мови програмування.
ІІ. Графіка
Створення зображень з графічних примітивів.
Графічне відображення даних.
Відтворення малюнків із файлів.
|
Учень (учениця)
пояснює:
обґрунтовує:
розрізняє:
називає:
визначає:
розуміє та пояснює:
наводить приклади:
описує:
розпізнає:
визначає:
використовує:
уміє:
оцінює:
|
Проектна діяльність.
(8 год)
|
Учень (учениця) виконує навчальний проект, де передбачається:
|
Повторення, узагальнення,
резервний час.
(6 год)
|
|
9 клас
Правила поведінки в
комп’ютерному класі. Повторення вивченого у 8 класі.
(2 год)
|
|
Системне та службове програмне
забезпечення.
(10 год)
Класифікація та загальні характеристики
програмного забезпечення.
Ліцензії на програмне забезпечення, їх типи.
Системне програмне забезпечення.
Поняття про операційну систему, її призначення.
Класифікація операційних систем.
Поняття інсталяції та деінсталяції програмного
забезпечення. Проблеми сумісності програмного забезпечення.
Службове програмне забезпечення. Драйвери.
Підготовка носіїв даних до використання, діагностика та обслуговування носіїв
даних і системного програмного забезпечення. Службові програми перевірки
дисків, дефрагментації, очищення дисків, відновлення системи.
Архівування даних. Стиснення даних, види
стиснення даних. Архіватори. Типи архівних файлів. Операції над архівами.
Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з
ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від зловмисного
програмного забезпечення. Антивірусне програмне забезпечення, налаштування
його основних параметрів.
|
Учень (учениця)
описує:
має уявлення:
пояснює:
наводить приклади:
розрізняє:
класифікує:
уміє:
|
Текстовий процесор (8 год)
Створення, редагування та форматування списків.
Пошук та заміна символів.
Форматування з використанням стилів. Структура
документа. Створення змісту документа з використанням його структури.
Гіперпосилання.
Спільна (послідовна) робота з документом. Рецензування.
|
Учень (учениця)
має уявлення:
розуміє:
описує:
уміє:
|
Табличний процесор.
(12 год)
Автозаповнення.
Логічні, математичні та статистичні функції.
Зображення рядів даних. Побудова графіка функції.
Умовне форматування.
Розв’язування задач із фізики,
хімії, математики та інших дисциплін, де вимагається графічне відображення
даних і застосування функцій.
Набори однотипних об’єктів. Поля та записи.
Електронна таблиця, як засіб подання відомостей про однотипні об’єкти.
Сортування та фільтрування даних.
Обчислення підсумків.
Функції для роботи з наборами
однотипних об’єктів і табличними базами даних.
|
Учень (учениця)
пояснює:
наводить приклади:
описує:
уміє:
|
Алгоритми і програми.
(18 год)
І. Масиви.
Поняття одновимірного
масиву. Введення й виведення значень елементів масивів.
Алгоритми опрацювання
табличних величин:
знаходження підсумкових величин, зокрема для елементів, що задовольняють
задані умови, а також пошук у масиві за певними критеріями.
Алгоритми впорядкування елементів масиву.
ІІ. Рух об’єктів.
Використання таймера, рух, моделювання гри.
|
Учень (учениця)
пояснює:
описує:
розпізнає:
пояснює:
уміє:
|
Створення та публікація веб-ресурсів.
(6 год)
Інтернет-засоби для створення веб-ресурсів.
Поняття про мову гіпертекстової розмітки.
Правила зручного розміщення відомостей на
веб-сайті.
Публікація веб-сайта в службі безкоштовного
хостингу.
|
Учень (учениця)
пояснює:
пояснює:
наводить приклади:
уміє:
|
Проектна діяльність.
(10 год)
Виконання
колективного навчального проекту з дослідження предметної галузі навчального
курсу «Інформатика»
|
Учень (учениця) виконує навчальний проект, де передбачається:
|
Повторення, узагальнення,
резервний час.
(4 год)
|
.
|
Додаток
Орієнтовний перелік базових компонентів компетентнісних задач
5 клас
Інформаційні процеси. Комп’ютер як засіб реалізації
інформаційних процесів
|
·
створити власну робочу папку;
·
скопіювати файли з флеш-носія до
запам’ятовуючих пристроїв комп’ютера та навпаки;
·
створити ярлик програми.
|
Комп’ютерні мережеві технології
|
·
знайти відомості в Інтернеті,
порівняти їх зміст на різних веб-ресурсах та сформулювати чітку відповідь на
поставлене запитання.
|
Текстовий процесор
|
·
створити та відформатувати текстовий
документ за зразком;
·
розробити власний дизайн документа заданого
призначення та створити його.
|
Алгоритми і програми
|
·
розробити та запустити на виконання лінійний
алгоритм малювання геометричної фігури;
·
розробити та запустити на виконання
циклічний алгоритм малювання геометричної фігури;
·
розробити та запустити на виконання
алгоритм, що завершується за виконання певної умови;
·
зберегти алгоритм у файлі та прочитати його
з файлу.
|
Проектна діяльність
|
·
скласти план власної діяльності у вигляді
текстового документа;
·
виконати пункти плану в зазначені терміни;
·
надати звіт про результати власної роботи.
|
6 клас
Створення та використання комп’ютерних презентацій
|
·
створити презентацію для
супроводу виступу або індивідуального перегляду;
·
розв’язувати навчальні задачі з
логічним навантаженням шляхом створення візуальних імітацій у середовищі
редактора електронних презентацій;
|
Служби та ресурси Інтернету
|
·
створити електронного листа за
правилами етикету та надіслати його за певною адресою;
·
перевірити наявність та отримати
електронне повідомлення, зберегти файлові вкладення на запам’ятовуючих
пристроях комп’ютера;
·
передбачити виникнення можливих
небезпек у разі недотримання правил безпечного користування електронною
скринькою;
·
визначити, чи був електронний
лист перенаправлений з іншої адреси, користуючись службовими записами в
ньому;
·
здійснити переклад тексту з
використанням онлайн-перекладачів;
·
надати дані для загального
доступу в соціальній мережі для групової роботи.
|
Алгоритми і програми
|
·
відтворити рух комп’ютерного
об’єкта на площині, у тому числі з обминанням перешкод;
·
запрограмувати креслення
геометричних фігур із повторюваними елементами;
·
запрограмувати відтворення
взаємопов’язаного функціонування кількох комп’ютерних об’єктів;
·
створити нескладну комп’ютерну
гру, у якій об’єкти «реагують» на події.
|
Проектна діяльність
|
·
самостійно обрати тему проекту;
·
скласти у вигляді текстового
документа план власної діяльності у складі групи;
·
самостійно відшукати відомості,
необхідні для виконання проекту;
·
виконати пункти плану в
зазначені терміни;
·
коригувати свою роботу залежно
від роботи групи;
·
надати звіт про результати
власної роботи.
|
7 клас
Персональне веб-середовище
|
·
виконати домашнє завдання з
використанням хмарних сервісів;
·
поставити запитання й отримати
відповідь за допомогою використання документів загального доступу.
|
Табличний процесор
|
·
створити таблицю обчислення
даних за чеком у крамниці, включно із ціною, кількістю товарів і ПДВ;
·
створити засоби автоматизації
обчислень, необхідних для розв’язування задач, які виникають процесі навчання
математики, фізики, хімії, під час виконання практичних і лабораторних робіт
у процесі навчання зазначених предметів;
·
створити засоби автоматизації
обчислень, необхідних для виконання проектної діяльності на уроках трудового
навчання;
·
створити таблицю відстаней,
пройдених автомобілем, що рухається з постійною швидкістю, через рівні
проміжки часу;
·
відтворити задану числову
послідовність за допомогою формул.
|
Алгоритми і програми
|
·
створити програму розрахунку
числового значення за заданою формулою;
·
створити програму знаходження
кореня рівняння;
·
створити модель рівномірного
прямолінійного руху об’єкта;
·
створити комп’ютерну модель руху
об’єкта на площині з перешкодами та з вибором шляху;
·
створити комп’ютерну модель
процесу взаємопов’язаного функціонування двох чи більше об’єктів;
·
створити нескладну комп’ютерну
гру з використанням змінних величин.
|
Проектна діяльність
|
·
самостійно обрати тему проекту;
·
скласти у вигляді текстового
документа план діяльності групи;
·
організувати збирання даних за
проектом у спільному документі в хмарі;
·
допомогти членам групи виконати
пункти плану в зазначені терміни;
·
коригувати свою роботу залежно від роботи групи;
·
оцінити власну роботу та роботу
групи;
·
надати звіт про результати
роботи у складі групи.
|
8 клас
Інформаційні системи
|
·
закодувати та декодувати текстові
повідомлення за допомогою кодової таблиці;
·
закодувати та декодувати
монохромні й кольорові зображення за наданими правилами;
·
визначити тип наданого пристрою;
·
зробити висновок про сфери
можливого застосування комп’ютера із заданими характеристиками.
|
Комп‘ютерна графіка
|
·
відтворити наданий натюрморт з
використанням засобів растрової графіки;
·
відтворити наданий натюрморт з
використанням засобів векторної
графіки;
·
створити елементи інтерфейсу
веб-сайта: кнопки, маркери, заголовки, рамки, з використанням засобів
графічного редактора за зразком;
·
розробити та створити власні
елементи інтерфейсу для веб-сайту;
·
створити зображення класної
кімнати у перспективі з використанням засобів графічного редактора.
|
Опрацювання об’єктів мультимедіа
|
·
переглянути відеоролик;
·
прослухати аудіоролик;
·
створити відеокліп з наданих
фрагментів;
·
створити відеокліп на обрану
тему, відео- та аудіоматеріали знайти в мережі Інтернет чи створити
самостійно.
|
Алгоритми і програми
|
·
створити програмний проект у
середовищі програмування, зберегти його й відкрити для подальшої роботи;
·
скомпілювати/підготувати проект
для виконання поза середовищем розробки;
·
розробити ефективний інтерфейс
програми;
·
розробити ефективний алгоритм,
використовуючи поділ задачі на підзадачі (декомпозицію);
·
налагодити програму,
використовуючи засоби середовища програмування: точки зупинки, покрокове
виконання тощо;
·
створити програмний проект
знаходження коренів квадратного рівняння з перевіркою дискримінанта на
від’ємність;
·
створити програмний проект, за
яким будується графік лінійної та квадратичної функції.
|
Проектна діяльність
|
·
самостійно обрати тему проекту
та обґрунтувати її вибір;
·
скласти план діяльності групи у
вигляді текстового документа в хмарі;
·
поставити задачі для членів
групи за обраними ролями;
·
допомогти членам групи виконати
пункти плану в зазначені терміни;
·
коригувати роботу в групі;
·
оцінити власну роботу та роботу
групи;
·
надати звіт про результати
роботи групи.
|
9 клас
Текстовий процесор
|
·
відформатувати наявний документ
за допомогою стилів символів та абзаців;
·
створити та відформатувати
власний документ з використанням стилів символів та абзаців;
·
створити автоматично зміст для
наданого документа, відформатувати за необхідністю;
·
створити систему навігації в
документі за допомогою змісту, списку ілюстрацій, гіперпосилань;
·
спільно створити та
відредагувати документ з використанням хмарного сервісу;
·
зв’язати документи з локальними
та онлайновими ресурсами за допомогою гіперпосилань.
|
Табличний процесор.
|
·
створити та відформатувати
таблицю за зразком і заповнити її даними з використанням автозаповнення;
·
провести розрахунок за
математичною формулою, що містить тригонометричні функції;
·
провести розрахунок за формулою,
якщо вимагається перевірка умови;
·
створити таблицю розрахунків для
касового чека, з урахуванням кількості, ціни, ПДВ і знижки для кожного з товарів.
·
графічно відобразити дані
соціологічного опитування, використавши відповідні типи діаграм;
·
побудувати графік функції на
заданому проміжку.
|
Алгоритми і програми.
|
·
обчислити кількість елементів
масиву/таблиці, які відповідають заданим критеріям;
·
обчислити поелементні суми двох
масивів: заробітної платні та премії;
·
реалізувати алгоритм гри
«Сапер», визначивши для кожного елемента таблиці кількість сусідніх елементів
з мінами;
·
створити програмний проект
простої бази даних «Учні» з даними про прізвище, ім’я, вік та успішність;
забезпечити виведення даних про учнів за зазначеними критеріями,
·
створити комп’ютерну гру з двома
об’єктами, управління одним з яких здійснює людина, а управління іншими
здійснюється автоматично за допомогою комп’ютера;
·
створити програмний проект, за
яким візуально моделюється фізичний процес дифузії двох ідеальних газів з
молекулами різного кольору.
|
Створення та публікація веб-ресурсів
|
·
створити веб-сайт на задану
тематику;
·
внести зміни до оформлення
сайту;
·
внести зміни до текстового та
графічного вмісту сайту.
|
Проектна діяльність
|
·
самостійно обрати тему проекту
та обґрунтувати її актуальність та соціальну значущість;
·
обрати інформаційні технології
для реалізації проекту та обґрунтувати їх вибір;
·
скласти у вигляді текстового
документа в хмарі план діяльності групи;
·
поставити задачі для членів
групи за обраними ролями;
·
допомогти членам групи виконати
пункти плану у зазначені терміни;
·
коригувати роботу в групі;
·
оцінити власну роботу і роботу
групи;
·
надати звіт про результати
роботи групи.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар